Projekt "Innowacyjny urzędnik atutem państwa", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, realizowany jest na podstawie umowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji jako Instytucją Wdrażającą Poddziałanie 5.2.1 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Celem projektu jest podniesienie kompetencji pracowników urzędów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich z całej Polski w zakresie posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi w codziennej pracy zawodowej związanej z zarządzaniem finansami jednostek samorządu terytorialnego oraz obsługą cyklu budżetowego w oświacie.
Celem projektu jest podniesienie kompetencji pracowników urzędów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich z całej Polski w zakresie posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi w codziennej pracy zawodowej związanej z zarządzaniem finansami jednostek samorządu terytorialnego oraz obsługą cyklu budżetowego w oświacie.
W jego ramach na terenie całej Polski realizowane będą bezpłatne szkolenia z zakresu stosowania nowoczesnej technologii informacyjnej oraz komunikacyjnej w codziennej pracy zawodowej. Szkolenia trwać będą od stycznia do września 2009 r.
Każde szkolenie obejmuje 2 poziomy: składa się z modułu ogólnego oraz modułu specjalistycznego.
Zakres tematyczny modułu ogólnego jest wspólny dla wszystkich uczestników projektu. Po szkoleniu w ramach modułu ogólnego uczestnik powinien wybrać i wziąć udział w jednym z dwóch modułów specjalistycznych, biorąc pod uwagę swoje zainteresowania i potrzeby zawodowe.
Adresatami szkoleń są pracownicy urzędów gmin: wydziałów finansowo-księgowych, budżetowych, referatów finansowych oraz pracownicy wydziałów edukacji. W szkoleniach mogą wziąć udział osoby:
Każde szkolenie obejmuje 2 poziomy: składa się z modułu ogólnego oraz modułu specjalistycznego.
Zakres tematyczny modułu ogólnego jest wspólny dla wszystkich uczestników projektu. Po szkoleniu w ramach modułu ogólnego uczestnik powinien wybrać i wziąć udział w jednym z dwóch modułów specjalistycznych, biorąc pod uwagę swoje zainteresowania i potrzeby zawodowe.
Adresatami szkoleń są pracownicy urzędów gmin: wydziałów finansowo-księgowych, budżetowych, referatów finansowych oraz pracownicy wydziałów edukacji. W szkoleniach mogą wziąć udział osoby:
-
będące pracownikami urzędów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich z terenu całej Polski,
-
zatrudnione na podstawie umowy o pracę w wydziałach finansowych i wydziałach edukacji urzędów gmin wiejskich i miejsko-miejskich, odpowiedzialnych za zarządzanie oświatą, przygotowywanie budżetów, sprawozdań finansowych i zarządzania cyklem budżetowym na poziomie gminy.
Moduł ogólny:
Zaawansowane umiejętności obsługi komputera w pracy administracyjnej
-
Platforma edukacyjna Fronter jako narzędzie wspomagające kształcenie.
-
Efektywne wykorzystanie podczas pracy zaawansowanych możliwości edytora tekstu.
-
Gromadzenie i analizowanie danych za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
-
Internet jako źródło informacji.
-
Platforma oświatowa jako system usprawniający zarządzanie oświatą.
-
Analizowanie danych systemu informacji oświatowej.
-
Dokument elektroniczny, podpis elektroniczny w kontekście administracji.
I Moduł specjalistyczny:
Zarządzanie finansami na poziomie JST
Szkolenie to przeznaczone jest dla osób odpowiedzialnych za planowanie budżetu oraz sprawozdawczość budżetową i finansową.
Omawiane zagadnienia:
-
Podstawowa funkcjonalność systemu BeSTi@.
-
Planowanie budżetu przy użyciu systemu BeSTi@.
-
Sprawozdawczość budżetowa z wykorzystaniem systemu BESTi@.
II Moduł specjalistyczny:
Zarządzanie obsługą cyklu budżetowego w oświacie na poziomie JST
Szkolenie to przeznaczone jest dla osób, które odpowiadają na poziomie JST za organizację pracy i zarządzanie związane z cyklem budżetowym oświaty.
Omawiane zagadnienia:
-
Planowanie organizacji oświaty.
-
Metoda opisu i analizy organizacji oświaty.
-
Planowanie finansów.
-
Realizacja i kontrola wykonania przyjętych planów.
-
Planowanie strategiczne.
Każdy kto weźmie udział w szkoleniach, będzie:
-
umiał wykorzystać komunikacyjne możliwości technologii informacyjnych – specjalistycznej platformy oświatowej – do rozwijania i usprawniania własnego warsztatu pracy;
-
potrafił korzystać z zaawansowanych możliwości edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, aplikacji do zarządzania oświatą, a także z zasobów Internetu;
-
stosował narzędzia informatyczne, aby efektywnie przeprowadzać analizy budżetowe i tworzyć raporty;
-
znał aspekty prawne i specyfikę funkcjonowania systemów e-urząd, wiedział w jaki sposób posługiwać się podpisem elektronicznym i postępować z dokumentami elektronicznymi;
-
sprawnie wykonywał zadania związane z planowaniem i sprawozdawczością budżetową – dzięki możliwości wykorzystania funkcji systemu BeSTi@;
-
potrafił efektywnie zarządzać działaniami związanymi z obsługą cyklu budżetowego – dzięki możliwości wykorzystania arkuszy kalkulacyjnych i specjalistycznych aplikacji informatycznych.